Pozytywny Portal Psychologiczny - Psychologia i zycie
Strona Główna
Człowiek
Temperament
Osobowość
Emocje
Umysł
Inteligencja

Psychologia i życie
Związki
Dzieci
Stres
Zdrowie
Praca

emocje

Chyba wszyscy z własnego doświadczenia wiemy czym są emocje. Tzn. odczuwaliśmy je niekiedy bardzo wyraźnie. Jednakże jak zdefiniowalibyśmy emocje, czy w ogóle staraliśmy się to zrobić ? Psycholodzy zainteresowani badaniem emocji i ich wpływem na funkcjonowanie proponują różne definicje.

Przykładowe definicje emocji, procesów emocjonalnych i różnice względem procesów poznawczych

Emocje pełnią bardzo ważne funkcje. Zgodnie z podejściem ewolucyjnym emocje pełnią funkcje adaptacyjne poprzez dostarczenie szybkich reakcji. Czy te reakcje są jednak nadal funkcjonalne ? W złożonym środowisku, zwłaszcza społecznym, przystosowanie wymaga większego udziału procesów poznawczych. Pierwsze i najprymitywniejsze reakcje niekoniecznie muszą być najlepsze, np. zamarcie w bezruchu ze strachu (jako reakcja na drapieżnika reagującego na ruch) raczej się nie sprawdzi jako reakcja na nadjeżdżający samochód. Z drugiej strony emocje nadal pełnią ważną funkcje w przypadkach podejmowania decyzji. Pacjenci z uszkodzonymi obszarami mózgu odpowiedzialnymi za emocje mają problemy z podejmowaniem decyzji, gubią się w nieistotnych szczegółach, nie potrafią się zdecydować i podjąć decyzji.

Pomimo tego, że emocje pełnią tak ważne funkcje zdarza się, że są ściśle związane z rożnymi zaburzeniami psychicznymi.Nawet wtedy podkreśla się, że to nie emocje same w sobie, ale ich pewne właściwości (nasilona częstotliwość, natężenie, czas trwania emocji negatywnych bądź też osłabienie emocji pozytywnych) mogą być dysfunkcjonalne, zaburzające. Emocje są na ogół funkcjonalne jako pewien typ zjawiska, co nie znaczy, że każda pojedyncza emocja jest funkcjonalna. Emocje mają bardzo duże znaczenie społeczne. Rozpatrywanie w szerszym kontekście emocji pozwala funkcjonalnie interpretować to co z jednostkowego punktu widzenia wydaje się dysfunkcjonalne (nieprzyjemne odczucia, poczucie winy, smutek). Chociaż nieprzyjemne odczucia mogą być dla jednostki nieprzyjemne w szerszym kontekście mogą okazać się bardzo potrzebne. Poczucie winy może prowadzić do naprawienia szkody, a smutek do ponownego przemyślenia wartości i celów jakie próbowało się, zapewne, nieskutecznie realizować.

Ostatnio bardzo dużą popularność zdobyła koncepcja inteligencji emocjonalnej spopularyzowana przez Daniela Golemana. W swojej bestsellerowej książce Goleman proponował aby włączyć emocje do świadomego życia, aby poddać je refleksji i włączyć inteligencję w procesy emocjonalne. Emocje z jednej strony bardzo ważne, z drugiej strony mogą być też przyczyną licznych kłopotów jeśli obchodzimy się z nimi mało rozsądnie, czy też mało inteligentnie. W swojej książce pokazywał liczne koszty emocjonalnego analfabetyzmu, poczynając od zaburzonych relacji z bliskimi osobami, kończąc na o wiele szerszych zjawiskach związanych ze zdrowiem psychicznym i społecznym funkcjonowaniem.

Psycholodzy badając emocje starają się znaleźć odpowiedzi m.in. na następujące pytanie: co wzbudza emocje, jak doświadczamy emocji, na ile jesteśmy świadomi emocji i ich źródeł, czy możemy kontrolować emocje oraz jak w ciągu życia rozwija się emocjonalność. Na podobnej zasadzie tutaj spróbuję omówić te kwestie.


Co wzbudza emocje ?

Jak doświadczamy emocji, na ile jesteśmy świadomi emocji i ich źródeł ?

Jak rozwijają się emocje ?

Jak można kontrolować emocje i jakie ma to skutki ?




Rozwój
Uczenie się
Inteligencje Wielorakie
Inteligencja emocjonalna
Inteligencja społeczna
Umiejętności społeczne
Komunikacja
Twórczość

Psychologia Pozytywna
Psychologia pozytywna
Miłość
Mądrość
Szczęście

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.

Tomasz Zaręba 2007
Copyright © 2006
Design by: d4u.hut2.ruPowered by PHP-Fusion © 2003-2005624648 Unikalnych wizyt

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie