Pozytywny Portal Psychologiczny - Psychologia i zycie
Strona Główna
Człowiek
Temperament
Osobowość
Emocje
Umysł
Inteligencja

Psychologia i życie
Związki
Dzieci
Stres
Zdrowie
Praca

Osobowość jako system wiedzy osobistej

W wyniku różnych doświadczeń w naszej pamięci formuje się wiedza osobista, która jest spontanicznie wykorzystywana przy interpretacji i ocenie zdarzeń, programowaniu działań i ich sterowaniu. Z jednej strony wiedza ta jest efektem doświadczeń, z drugiej strony wpływa na to jak postrzegane i przeżywane są nowe doświadczenia.

Wiedza osobista ma potoczny, intuicyjny charakter, jest silnie związana z emocjami i ocenami. Często bywa słabo uświadamiana (wiedza latentna, przedświadoma) i ma charakter pragmatyczny, czyli służy uruchamianiu działań i podtrzymywaniu ich aż do osiągnięcia określonych wyników.

Posiadanie wiedzy nie jest tożsame z jej używaniem. W zasadzie, w zależności od sytuacji wykorzystujemy tylko część wiedzy jaką posiadamy. Jaki jest to fragment wiedzy zależy od tego, które schematy poznawcze zostały zaktywizowane, są dostępne poznawczo. Ta sama sytuacja może zostać inaczej zinterpretowana jeżeli w jej zrozumieniu uczestniczyły inne obszary wiedzy. To które schematy zostaną zaktywizowane zależy od wcześniejszych informacji, które mogą ukierunkowywać uwagę i sposoby interpretacji właśnie poprzez aktywizowanie określonych schematów poznawczych. Schematy często używane stają się chronicznie dostępne. jeśli ktoś często postrzegał ludzi i sytuacje pod określonym względem jest bardzo podobne, że i w nowych sytuacjach użyje tych samych kategorii, tych samych schematów poznawczych.

Schematy dotyczące samego siebie, schematy Ja są łatwiej dostępne a więc w większym stopniu wpływają na postrzeganie rzeczywistości. Także wiedza odnoszona do nich jest łatwiej zapamiętywana.

Wiedzę można też podzielić na wiedzę deklaratywna i proceduralną. Wiedza deklaratywna jest wiedzą w postacie twierdzeń, które łatwo można przywołać i wydeklamować. Jest to wiedza, którą łatwo można zmodyfikować jednakże przetwarzanie informacji przy jej pomocy przebiega wolniej. Wiedza proceduralna natomiast odnosi się do procedur przetwarzania informacji i sterowania zachowaniem. Jest raczej niedostępna naszej świadomości a jej modyfikacja wymaga dużej ilości ćwiczeń. Przykładów wiedzy proceduralnej dostarczają mechanizmy obronne, a także skrypty zachowań interpersonalnych. Do tego podziału wiedzy odnosi się także poznawcza teoria inteligencji społecznej .

Ze wspomnianymi typami wiedzy korespondują dwa typy przetwarzania informacji: kontrolowane i automatyczne. Przetwarzanie kontrolowane jest zależne od zasobów poznawczych (uwagi, pojemności pamięci operacyjnej) i ma charakter sekwencyjny. Przebiega powoli i wymaga wysiłku. Natomiast przetwarzania automatyczne przebiega bardzo szybko i nie wymaga wysiłku ani świadomej kontroli.



Rozwój
Uczenie się
Inteligencje Wielorakie
Inteligencja emocjonalna
Inteligencja społeczna
Umiejętności społeczne
Komunikacja
Twórczość

Psychologia Pozytywna
Psychologia pozytywna
Miłość
Mądrość
Szczęście

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.

Tomasz Zaręba 2007
Copyright © 2006
Design by: d4u.hut2.ruPowered by PHP-Fusion © 2003-2005635708 Unikalnych wizyt

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie