Pozytywny Portal Psychologiczny - Psychologia i zycie
Strona Główna
Człowiek
Temperament
Osobowość
Emocje
Umysł
Inteligencja

Psychologia i życie
Związki
Dzieci
Stres
Zdrowie
Praca

Sposoby radzenia sobie ze stresem i ich efektywność

O skutkach konfrontacji stresowej bardziej decyduje radzenie sobie ze stresem niż obiektywnie działające czynniki stresowe. Dlatego też psycholodzy szczególną uwagę zwrócili na kwestie związane z radzeniem sobie ze stresem. Zaczęto rozpatrywać proces radzenia sobie ze stresem, różne strategie i ich skuteczność oraz indywidualne style.

Zakłada się, że proces radzenia sobie ze stresem spełnia dwie funkcje: zadaniową i związaną z regulacją emocji. Te dwie funkcje mogą być ze sobą związane ponieważ np. uczenie się do egzaminu zarówno zmniejsza lęk jak i też pozwala lepiej zdać egzamin. Bywa też, że pewne sposoby, jak picie alkoholu, zmniejszają negatywne emocje ale upośledzają działanie. Są też sposoby zmniejszające lek, jak np. relaksacja, ale nie wpływające na obiektywna sytuację.

Tak więc, radzenie sobie ze stresem może być nastawione na problem, na emocje oraz poszukiwanie wsparcia społecznego, które może polegać na poszukiwaniu informacji o rozwiązaniu problemu i wtedy pełni funkcję zadaniową, jak i też na wygadaniu się i wtedy jest nastawione bardziej na emocje. Różne sposoby mogą się przenikać i uzupełniać.

Sposoby radzenia sobie ze stresem zorientowane na działanie polegają na stosowaniu strategii mających zmienić sytuację. Sposoby zorientowane na emocje polegają na zmianie przeżywanych emocji. Może to odbywać się za pomocą strategii takich jak myślenie życzeniowe, dystansowanie się, podkreślanie pozytywnych stron, samoobwinianie, izolowanie się.

W jednym z badań wyodrębniono 13 strategii radzenia sobie ze stresem. Były to:

1.aktywne radzenie sobie (np.”Robię krok po kroku to, co jest do zrobienia”)
2.Planowanie (np. „Sporządzam plan działania”)
3.Zahamowanie aktywności konkurującej z radzeniem sobie (np. „Odkładam na bok inne sprawy, aby skoncentrować się na tej”)
4.Radzenie sobie przez powstrzymywanie aktywności (np. „Zmuszam sie do czekania na odpowiedni moment, żeby coś zrobić”)
5.Stosowanie instrumentalnego wsparcia społecznego (np. „Rozmawiam z kimś aby dowiedzieć się więcej na ten temat”)
6.Stosowanie emocjonalnego wsparcia społecznego (np. „Mówię komuś jak się czuję”)
7.Pozytywne przewartościowanie i rozwój (np. „Wyciągam wnioski z tego doświadczenia”)
8.Akceptacja (np. „Uczę się z tym żyć”)
9.Zwrot w kierunku religii (np. „Pokładam ufność w bogu”)
10.Koncentracja na emocjach i ich rozładowanie (np. „Daje upust uczuciom”)
11.Zaprzeczanie (np. „Udaję, że to nie zdarzyło się naprawdę”)
12.Spadek zaangażowania behawioralnego (np. „Po prostu zaprzestaje prób osiągnięcia celu”)
13.Spadek zaangażowania umysłowego (np. „Marzę na jawie o innych rzeczach”)

Radzenie sobie zaczęto także rozpatrywać jako styl. Zauważono, że ludzie różnią się co do liczby, jak i rodzajów posiadanych strategii, a także elastycznością dostosowywania strategii do wymogów sytuacji. Właśnie na podstawie takich nawykowych tendencji do reagowania w sytuacjach stresowych wyodrębniono różne style. Jedna z klasyfikacji przedstawiała 3 style radzenia sobie ze stresem: styl skoncentrowany na zadaniu, styl skoncentrowany na emocjach, styl skoncentrowany na unikaniu. Ludzie różnią się tym na ile przejawiają tendencje do zmieniania sytuacji stresowej, zmieniania własnych emocji, czy też unikania problemów.

Efektywność radzenia sobie ze stresem wynikała z dobroci dopasowania strategii do indywidualnych predyspozycji i wymogów sytuacji. Chociaż w pierwszych stadiach chorób somatycznych unikanie okazało się najbardziej skuteczne to przeważnie radzenie sobie ze stresem przez konfrontacje dawało najlepsze wynik.



Rozwój
Uczenie się
Inteligencje Wielorakie
Inteligencja emocjonalna
Inteligencja społeczna
Umiejętności społeczne
Komunikacja
Twórczość

Psychologia Pozytywna
Psychologia pozytywna
Miłość
Mądrość
Szczęście

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.

Tomasz Zaręba 2007
Copyright © 2006
Design by: d4u.hut2.ruPowered by PHP-Fusion © 2003-2005624632 Unikalnych wizyt

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie