Pozytywny Portal Psychologiczny - Psychologia i zycie
Strona Główna
Człowiek
Temperament
Osobowość
Emocje
Umysł
Inteligencja

Psychologia i życie
Związki
Dzieci
Stres
Zdrowie
Praca

Pomiar twórczości

Pomiar twórczości to przede wszystkim ocena indywidualnego natężenia cechy, zwanej kreatywnością. W tym celu stosuje sie testy wykonania, polegające zwykle na rozwiązaniu problemów, oraz kwestionariusze, składające się z szeregu pytań na temat osobistych preferencji, zainteresowań i poglądów. Pomiar kreatywności obejmuje ponadto próby diagnozowania kreatywności organizacji lub instytucji.

Testy twórczego myślenia opierają się głównie na klasycznych testach Guilforda, w których osoby badane proszone są o wymyślanie niezwykłych zastosowań standardowych przedmiotów, albo wymyślania konsekwencji niezwykłych stanów rzeczy. Wysokie wyniki w tych testach przeprowadzane na dzieciach w wieku szkolnym pozytywnie korelowały z twórczymi osiągnięciami w wieku dorosłym, po 22 latach od pierwszego badania.

Do pomiaru kreatywności używano także testów odległych skojarzeń, które było skonstruowane w trochę odmienny sposób. Posiadały jedną prawidłową odpowiedź, która polegała na podaniu czwartego słowa, które kojarzy sie z podanymi wcześniej trzema słowami, z tym, że z każdym na innej zasadzie. Jeszcze inne rodzaje testów były testami rysunkowymi, w których należało uzupełniać rozpoczęte obrazki zawierające kilka prostych elementów.

Wobec pomiarów kreatywności występowały liczne kontrowersje. Na ile takie testy odnoszą się do „prawdziwej twórczości”, na ile są obiektywne i niezależne od różnych specyficznych warunków ich przeprowadzania, na ile rzetelne są takie testy ? Z powodu różnych, często uzasadnionych, zarzutów cześć badaczy odeszła od tradycyjnych testów twórczości i zaczęła używać zadań bardziej realistycznych i dostosowanych do kontekstu takich jak próbki pisarskie, malarskie itd.

Innym, niż testowy, sposobem pomiaru kreatywności jest użycie kwestionariuszy samoopisowych. Kwestionariusze takie umożliwiają pomiar predyspozycji twórczych dzięki uzyskaniu informacji, w jaki sposób człowiek spostrzega świat, innych ludzi i własną osobę. Przypominają kwestionariusze do badania osobowości. Nie rozwiązuje się w nich zadań ale udziela odpowiedzi dotyczących własnych preferencji i przyzwyczajeń intelektualnych.

Jeden z takich kwestionariuszy składa się ze stwierdzeń dotyczących następujących ogólniejszych czynników: silne ego, umiejętność przezwyciężenia lęku; giętkość struktur poznawczych; nonkonformizm; spontaniczność; tolerancja niezgodności poznawczych; wewnętrzne umiejscowienie kontroli; autonomiczna motywacja poznawcza; postawa estetyczna; oryginalność i swoboda ekspresji osobowości; tendencja do samorealizacji.

Kwestionariusze wymagają stosunkowo dużej wiedzy o samym sobie dlatego też stosowane są przeważnie wobec osób dojrzalszych. Jednakże na ich podstawie można uzyskać informacje dotyczące typowego funkcjonowania, a nie jak w przypadku testów maksymalnego wynikającego z tego, że ludzie przez dość krótki czas mogą być zmotywowani w większym stopniu niż zwykli być w codziennym życiu.

Także za pomocą kwestionariuszy można badać postawy wobec kreatywności w miejscu pracy i na tej podstawie wnioskować o kreatywności instytucji albo organizacji. Oprócz tego na kreatywność organizacji ma wpływ styl zarządzania, motywowania i ogólna kultura organizacyjna, której stosunek do twórczości jest częścią.



Rozwój
Uczenie się
Inteligencje Wielorakie
Inteligencja emocjonalna
Inteligencja społeczna
Umiejętności społeczne
Komunikacja
Twórczość

Psychologia Pozytywna
Psychologia pozytywna
Miłość
Mądrość
Szczęście

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.

Tomasz Zaręba 2007
Copyright © 2006
Design by: d4u.hut2.ruPowered by PHP-Fusion © 2003-2005624645 Unikalnych wizyt

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie