Pozytywny Portal Psychologiczny - Psychologia i zycie
Strona Główna
Człowiek
Temperament
Osobowość
Emocje
Umysł
Inteligencja

Psychologia i życie
Związki
Dzieci
Stres
Zdrowie
Praca

Myślenie

To własnie myślenie było pierwszym procesem poznawczym, na które zwrócono uwagę. Często też w potocznych publikacjach można przeczytać o twórczym myśleniu.

Za początek psychologicznych badań nad myśleniem, jak i w ogóle nad twórczością, przyjmuję się rok 1950, w którym Guilford opublikował artykuł dotyczący myślenia konwergencyjnego i dywergencyjnego. Myślenie konwergencyjne, zbieżne przejawiało się w zadaniach, wymagających jednego poprawnego rozwiązania. Myślenie dywergencyjne natomiast przejawiało się w zadaniach otwartych i polegało na generowanie wielu rozwiązań.

Właśnie myślenie dywergencyjne, rozbieżne Guilford utożsamiał z twórczym myśleniem. Zaproponował testy takiego myślenia a także sposoby oceny. Testy były dość proste i polegały np. Na wynajdywaniu niezwykłych zastosowań standardowych przedmiotów, albo wymyślania konsekwencji niezwykłych stanów rzeczy. Następnie myślenie takie oceniano pod względem trzech kryteriów: płynności, giętkości i oryginalności.

Płynność oznaczała łatwość wytwarzania pomysłów, wskaźnikiem była ich liczba. Giętkość oznaczała gotowość do zmian kierunku myślenia. Różnorodność pomysłów traktowano jako wskaźnik giętkości. Oryginalność natomiast oznaczała nietypowe, niezwykle, niepowtarzalne pomysły. Na ile jakiś pomysł był niezwykły oceniano na podstawie tego jak często był podawany przez badanych. Z czasem dodano także czwarte kryterium – staranność, która oznaczała ilość pracy (np. słów) włożonych w ekspresje pomysłu.

Podczas badań w miarę upływu czasu osoby badane wytwarzały coraz mniej pomysłów, ale za to coraz bardziej oryginalne.

Były to klasyczne badania myślenia twórczego. Obecnie nie twierdzi się, że twórczość polega na myśleniu rozbieżnym, ale że może także przejawiać się w problemach zamkniętych. Kontrowersyjna jest tez kwestia na ile testy takie, składające się z trywialnych problemów, badają twórczość a nie np. specyficzne poczucie humoru. Badani o żartobliwym nastawieniu osiągali lepsze wyniki w tych testach, niż ci, którzy podchodzili do nich poważnie. Także sposób udzielania instrukcji jak należy wykonywać takie testy miał wpływ na ich wyniki.

Obecnie rozpatrując twórcze myślenie podkreśla się wagę aktywnego podejścia do problemu, jego modyfikacje, uproszczenie, przedefiniowanie, postawienie na nowo problemu, czy też zastąpienie innym problemem. Samo poszukiwanie, czy też zdolność dostrzegania problemów jest rozpatrywane jako kreatywne.

Dużą wagę przykłada się także do dostrzeżenia nadrzędnego podobieństwa i użycia analogii. Jeśli nowy problem jest podobny do czegoś znanego umożliwia to wykorzystanie posiadanej już wiedzy. Dostrzeżenie analogii już samo w sobie jest kreatywne. Podobnie jak analogia metafora łączy różne dziedziny i ułatwia transfer wiedzy. Myślenie metaforyczne poprzez interaktywne złączenie dwóch lub więcej znaczeń może przynieść nową wiedzę i zrozumienie.

Podkreśla się też zdolność przezwyciężenie nastawień i sztywnych nawyków w myśleniu, a także rolę krytycznego myślenia w fazie oceny pomysłu i adaptowania go do rzeczywistości. W niektórych dziedzinach, jak w nauce, krytyczne myślenie odgrywa szczególną rolę.



Rozwój
Uczenie się
Inteligencje Wielorakie
Inteligencja emocjonalna
Inteligencja społeczna
Umiejętności społeczne
Komunikacja
Twórczość

Psychologia Pozytywna
Psychologia pozytywna
Miłość
Mądrość
Szczęście

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.

Tomasz Zaręba 2007
Copyright © 2006
Design by: d4u.hut2.ruPowered by PHP-Fusion © 2003-2005641507 Unikalnych wizyt

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie