Pozytywny Portal Psychologiczny - Psychologia i zycie
Strona Główna
Człowiek
Temperament
Osobowość
Emocje
Umysł
Inteligencja

Psychologia i życie
Związki
Dzieci
Stres
Zdrowie
Praca

Rozwojowy model temperamentu (Mary Rothbart i Douglasa Derryberry)

Teorię temperamentu jaką zaproponowali na początku lat 80 Rothbart i Derryberry scharakteryzować można jako zorientowaną na dziecko teorie rozwojową.

Badacze ci zwrócili uwagę na różnice indywidualne w reaktywności i samoregulacji i na to jak zmieniają się one wraz z wiekiem dzieci.

Za wskaźniki reaktywności przyjęli różne parametry reakcji, takie jak próg wrażliwości, czas latencji, siła, amplituda i czas powrotu do stanu wyjściowego.

Przez samoregulację natomiast rozumieli procesy modyfikujące reaktywność. Są to procesy związane z uwagą, dążeniem, unikaniem, powstrzymywaniem się od reakcji i samouspokajaniem się. W miarę rozwoju samoregulacja wywiera coraz większy, modyfikujący wpływ na reaktywność. O ile u małych dzieci samoregulacja polega główni na procesach kierowania uwagą, o tyle u starszych wiekiem dzieci dominującą rolę zaczyna odgrywać kontrola werbalna. Dzięki np. wyjaśnianiu sobie i samoinstruowaniu starsze dzieci mogą zachować się w różny sposób, nie zawsze zgodny z jego cechami temperamentalnymi.

Mary Rothbart i Douglasa Derryberry Stoworzyli też Kwestionariusz zachowań niemowlęcych, w którego skład wchodziło 6 skal oraz wyodrębnili następujące fazy rozwoju i przejawiające się w nich i rozwijające składniki temperamentalne:

Kwestionariusz zachowań niemowlęcych
1 aktywność,
2. uśmiech i śmiech,
3. strach,
4. niezadowolenie w odpowiedzi na ograniczanie (ruchu),
5. łatwość uspokajania się,
6. czas koncentracji.


Noworodek
niezadowolenie i łatwość uspokajania, aktywność, orientacja i czujność (uwaga), zbliżanie-wycofywanie się

Wczesne niemowlęctwo
wszystkie wyżej wymienione charakterystyki oraz uśmiech i śmiech, wokalizacja, poszukiwanie i unikanie bodźców, frustracja

Późne niemowlęctwo
wszystkie wyżej wymienione charakterystyki oraz kontrola zachowania, strach

Wiek przedszkolny i powyżej
wszystkie wyżej wymienione charakterystyki oraz dalszy rozwój samokontroli i wytężonej kontroli zachowania



Rozwój
Uczenie się
Inteligencje Wielorakie
Inteligencja emocjonalna
Inteligencja społeczna
Umiejętności społeczne
Komunikacja
Twórczość

Psychologia Pozytywna
Psychologia pozytywna
Miłość
Mądrość
Szczęście

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.

Tomasz Zaręba 2007
Copyright © 2006
Design by: d4u.hut2.ruPowered by PHP-Fusion © 2003-2005635731 Unikalnych wizyt

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie