Pozytywny Portal Psychologiczny - Psychologia i zycie
Strona Główna
Człowiek
Temperament
Osobowość
Emocje
Umysł
Inteligencja

Psychologia i życie
Związki
Dzieci
Stres
Zdrowie
Praca

Teoria poziomów przetwarzania informacji

Koncepcja poziomów przetwarzania informacji zaproponowana została w 1972 roku przez Craika i Lockharta. Miała ona stworzyć ogólne ramy teoretyczne badań nad pamięcią. Szybko jednak zyskała popularność jako sposób opisu ogólnej architektury umysłu. Był to sposób alternatywny do blokowych modeli umysłu, w których wyodrębniano różne fazy przetwarzania informacji i odpowiadające im struktury takie jak pamięć sensoryczna, krótkotrwała i długotrwała. Podstawowym założeniem teorii poziomów przetwarzania informacji jest twierdzenie, że każda informacja jest przetwarzana przez te same struktury ale na rożnym poziomie "głębokości". Pojęcie głębokości przetwarzania jest metaforą, ale można je zrozumieć jako zakres i intensywność przetwarzania informacji. Wraz z przechodzeniem na głębsze poziomy przetwarzania informacji wzrasta zarówno liczba, jak i złożoność operacji, jakim w toku procesu przetwarzania poddawane są docierające do systemu informacje.

Teoria ta zakłada co najmniej trzy poziomy przetwarzania. Na pierwszym, najpłytszym poziomie dokonuje się sensoryczna analiza danych. Rezultaty przetwarzania informacji na tym poziomie są bardzo nietrwałe i podatne na wszelkiego rodzaju zakłócenia. Poziom ten jest jednak wystarczający do wykonywania zadań polegających np. na odróżnianiu od siebie dwóch znaków. Na kolejnym drugim poziomie dokonuje się semantyczna interpretacja odbieranego sygnału. Zostaje rozpoznane znaczenie. Najprostszym przykładem przetwarzania informacji na tym poziomie może być stwierdzenie czy "a" i "A" znaczą to samo. Pomimo innych cech fizycznych znaczenie jest to samo. Na tym poziomie także zostaje rozpoznane znaczenie słów, czy tez zdań. Na trzecim poziomie przetwarzania informacji dochodzi do aktywizacji wiedzy już posiadanej. Korzysta się z różnego rodzaju skojarzeń, a także zachodzi reorganizacja wiedzy. Nowe informacje mogą uzupełniać to co wiedziało się do tej pory, starsze informacje mogą pomagać w zrozumienie nowego materiału, a także mogą byc przekształcane w nowe struktury łączące w sobie starsze i nowe informacje.

Zebrano wiele danych eksperymentalnych wskazujących, że przetwarzanie informacji na głębszych poziomach wpływa na zapamiętywanie informacji. Ma to szczególne znaczenie w procesie uczenia się. O ile na podstawie teorii behawioralnych można było by przypuszczać, że ilość powtórzeń ma wpływ na zapamiętywanie (co jest prawdą) to teoria poziomów przetwarzania informacji i badania z niej wywodzące się pokazują, że nie tyle ilość powtórzeń (zakuwanie), ale myślenie w o wiele większym stopniu zwiększa efekty uczenia się. Odnoszenie nowej wiedzy do tej jaką się już posiada, wytwarzanie licznych skojarzeń to wszystko sprawia, że informacje są o wiele lepiej zapamiętywane i łatwiej mogą zostać odtworzone. Szczególnie dobrze na przypominanie sobie wpływało odnoszenie materiału do samego siebie. Jak już wspomniałem w części poświęconej poznawczemu podejściu do osobowości ten obszar wiedzy, który dotyczy nas samych jest szczególnie uprzywilejowany. Tak więc i odnoszenie nowych informacji do samego siebie sprawia, że informacje te są głębiej przetwarzane i lepiej pamiętane. Zjawisko to nazywa się efektem autoreferencji.




Rozwój
Uczenie się
Inteligencje Wielorakie
Inteligencja emocjonalna
Inteligencja społeczna
Umiejętności społeczne
Komunikacja
Twórczość

Psychologia Pozytywna
Psychologia pozytywna
Miłość
Mądrość
Szczęście

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.

Tomasz Zaręba 2007
Copyright © 2006
Design by: d4u.hut2.ruPowered by PHP-Fusion © 2003-2005641511 Unikalnych wizyt

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie